Home / Informacje / Odkryj na nowo słoneczne ziarna!

Odkryj na nowo słoneczne ziarna!

Słonecznik jest uważany na naturalny afrodyzjak, symbol Słońca, piękna przyrody oraz ciepłego lata. Warto wykorzystać prażony słonecznik nie tylko latem, ale także w okresie jesienno-zimowym, ponieważ stanowi niebanalny dodatek do wielu dań, wzbogacając ich walory smakowe i jednocześnie dostarczając do naszego organizmu wielu cennych składników odżywczych. To prawdziwa bomba witaminowa, wzmacniacz serca i pyszna przekąska na każdą okazję.

Krótka historia słonecznika

Tubylcze plemiona Indian zamieszkałych w Meksyku przez długie dekady czciły kwiat słonecznika jako symbol boga słońca. Do Europy został sprowadzony w XVI wieku i początkowo uprawiano go wyłącznie jako przydomową roślinę ozdobną, ponieważ bezpośrednio skojarzenie z pogańską religią sprawiło, że wiele osób stroniło od spożywania jego pestek. Na szczęście już w XVIII wieku zmieniło się podejście do produktu, ponieważ na masową skalę rozpoczęto produkować olej słonecznikowy, a ziarnka wykorzystywać podczas podróży jako energetyczną przekąskę. Podczas panowania Piotra Wielkiego, ortodoksyjny kościół rosyjski ogłosił zakaz spożywania tłuszczy za wyjątkiem oleju słonecznikowego, którego kwiaty były uprawiane na masową skalę. Z pewnością miało to niemały wpływ na rosnące spożycie słonecznika na terenie Europy Środkowo-Wschodniej.

Oryginalny dodatek do dań kuchni śródziemnomorskiej

Słonecznik prażony (taki jak np. Felix http://www.felixpolska.pl/produkty/slonecznik) na patelni lub kupiony w szczelnie zamkniętym opakowaniu stanowi idealny dodatek do wielu dań nowoczesnej kuchni śródziemnomorskiej, ale także i nietuzinkowy dodatek do klasycznych dań kuchni polskiej. Chrupiąca tekstura i charakterystyczny, aromatyczny posmak znakomicie komponuje się z wieloma potrawami (jako dodatek do pierogów, sałatek z grillowanym kurczakiem, grzanek i tart), sosami i pastami (warto chociażby wspomnieć o domowym pesto z prażonym słonecznikiem i orzeszkami pini), wypiekami (zbożowe muffinki i babeczki, ciastka owsiano-słonecznikowe), a także śniadaniami (prażone ziarnka urozmaicają smak owsianki, jogurtu i twarogu z miodem). To bezcenny składnik potraw, po który się powinno sięgać bez względu na porę roku.

Prażyć w domu czy kupić gotowy?

Osobom, którym zależy na zaoszczędzeniu czasu, powinny sięgnąć po gotowy słonecznik prażony, który jest dostępny w sklepach o każdej porze roku. Innym sposobem jest samodzielnie uprażenie ziaren słonecznika. Wystarczy bardzo mocno rozgrzać patelnię (koniecznie bez dodatku tłuszczu!) i wrzucić na nią porcję ziaren słonecznika. Bardzo ważne jest, aby cały czas go delikatnie mieszać, ponieważ lubi się przypalać. Dobrze uprażony słonecznik nabiera apetycznego, beżowego koloru i jest gotowy do spożycia od razu po zdjęciu z patelni. Dodawanie w trakcie prażenia kilku łyżek oleju i soli spowoduje, że ziarnka staną się bardziej kaloryczne. Warto mieć w pamięci, że słonecznik przygotowany w domu może się smakowo różnić od gotowego produktu kupionego w sklepie. Wpływa na to nie tylko temperatura prażenia, ale także świeżość samych ziarnek i sposób ich przechowywania. Najlepiej spróbować obu prażonych słoneczników i wybrać ten, który bardziej przypadł do gustu.

Pierwiastkowa bomba dla organizmu

Chrupiąc prażony słonecznik dostarczamy do swego organizmu wiele cennych składników odżywczych: witaminę E, D A i B, a także spore ilości cynku, żelaza, wapnia, fosforu i potasu. To także naturalne źródło błonnika, aminokwasów, kwasu foliowego i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które nie powodują tycia. To idealna kombinacja dla serca, które potrzebuje zwiększonej ilości kwasów Omega -3. Warto mieć na uwadze, iż 100 gram słonecznika prażonego na suchej patelni to równowartość około 480kcal, dlatego lepiej go stosować jako dodatek do dan i sałatek niż samodzielną przekąskę.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Zostaw komentarz

Twój adres mailowy nie będzie publikowany. Wymagane pola są zaznaczone *

*